Deutsch Intern
    English Teaching Methodology

    Dr. Theresa Summer

    Englische Fachdidaktik
    Teilabordnung Realschule

    Room:
    5.U.9
    Office hours: by appointment

    E-Mil: theresa.summer@uni-wuerzburg.de

    Research and Teaching
    • Teaching methodology
    • Materials development and evaluation
    • Task-based/supported learning
    • Grammar teaching
    • Music and popular culture in the EFL classroom
    • Teaching English with new media/interactive boards
    Forthcoming publications

    Pronunciation. Englisch 5-10 (2018). Friedrich Verlag. 

    Intercultural encounters: interkulturelle Kompetenzen zu den Themen Begrüßung, Essen und Umgangsformen im alltäglichen Leben entwickeln. RAAbits Englisch.

    Workbook Red Line 2 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett.

    “An Analysis of Pop Songs for Teaching English as a Foreign Language" The Language of Pop Culture. Ed. Valentin Werner. New York: Routledge.

    “Grammar Teaching in the Global Village: Get it Right!? ” Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education, Wissenschaft und Lehrerbildung Bd. 3. Ed. Roland Ißler/Uwe Küchler.

    Memberships
      Books
      Basic Issues in EFL Teaching and Learning. (with Maria Eisenmann) 2. Edition. Heidelberg: Winter, 2013.
      An Evaluation of Methodological Options for Grammar Instruction in EFL Textbooks: Are Methods Dead?, Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2011. (Dissertation)
      Contributions

      2016

      “Tasks und kompetenzorientierte Lernaufgaben: Theoretische Grundlagen und Konzeption für die Praxis”. English 5-10, 34/2016. 28-32.

      “Lehr-/Lernmaterialien und Medien zum Grammatiklernen" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 448-452.

      “Verfügen über sprachliche Mittel: Grammatik” Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 126 - 131.

      2015

      “Music and CLIL: Potentiale für inhaltsorientiertes Englischlernen mit Musik” English 5-10, 31/2015.  30-33.

      2013

      “Introduction: From Method to Postmethod”Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 1 - 14.

      “Oral Tests: Preparing and Testing Students” Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 415 - 428.

      2011

      “Many Kinds of Minds = Many Approaches? Individual Learner Differences and Task-based Language Teaching” Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstaett: Eichstaett Academic Press, 2011. 56 - 72.

      2010

      “Key Concept: Learner Autonomy”, Profil, 2, 2010, 7-10. [http://opus.bibliothek. uni-wuerzburg.de/volltexte/2010/4992/]

      “The Role of English Songs in Students’ Lives: A Survey Report”. Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von Audio-Literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2010: 317 - 329.

      2009

      “Teaching Grammar through Songs: Theoretical Claims and Practical Implications”. VIEWS (Vienna English Working Papers) 18/3, 2009. 225 - 227. [http://anglistik. univie.ac.at/views/]

       

      Reviews

      “Review: Ahrens, Rüdiger, ed., The Construction of the Other in Early Modern Britain: Attraction, Rejection, Symbiosis, Heidelberg: Winter, 2013” Renaissance Quarterly 67/4 (2014): 1373-1375.

      “Review: Delanoy, Werner and Laurenz Volkmann (eds.): Future Perspectives for English Language Teaching, Heidelberg: Winter, 2008”, in: Ahrens, Rüdiger/Antor, Heinz (eds.): Anglistik: International Journal of English Studies 21/2 (2010):233 - 235.

      Edited journals

      Celebrities and Tasks. Englisch 5-10 (34, 2016). Friedrich Verlag.

      Teaching manuals

      Life Skills. English 5-10. 36/2016:
      - Holy Fudge and Fiddlesticks! Englische Schimpfwörter verstehen und kreativ umgehen: 14 - 17 (+ materials)

      Celebrities & Tasks. English 5-10. 34/2016:
      - “Music celebrities: einen Musikstar erraten und präsentieren”: 4 - 7 (+ materials)
      - “Emma Watson: HeForShe Campaign – eine überzeugende Rede halten”: 20 - 23 (+ materials)
      - „Für Zwischendurch: Celebrity quiz cards”: 36 - 37 (+ materials)

      Sachtexte verstehen. English 5-10. 33/2016:
      - “Let’s do magic! Einen Zaubertrick lesen, einüben und vorführen”: 4 - 7 (+ materials)

      Mit Musik lernen. English 5-10. 31/2015:
      - “I wanna be the next superstar! – Mit superstar- und judges-Karten kommunikative Kompetenzen üben”: 36 - 39
      - “Talking about Music: Interactive Speaking Tests”: 32 - 35
      - “A blog post: Music stars: Getting to know Michael Jackson and Wolfgang Amadeus Mozart and training reading, speaking, and writing skills”: 12 - 15

      Wortschatz. English 5-10. 29/2015:
      - “Shopping food at Camden Lock Market: Vokabular und chunks zum Thema take away food im interkulturellen Kontext kommunikativ anwenden”: 16 - 19 (+ materials)

      Numbers. English 5-10. 26/2014:
      - “Telling the time in English: Die Uhrzeiten benennen und in kommunikativen Situationen anwenden können”: 8 - 11 (+ materials)
      - “Time to play UNO’clock: Mit einem Kartenspiel die Uhrzeiten festigen”: 36 (+ materials)

      Curriculum vitae
      Since 08/2016Lecturer of TEFL at the Julius-Maximilians-University Würzburg (Teilabordnung)
      01/2016 – 07/2016Parental leave, birth of a daughter 
      2012 - 2015Teacher (Studienrätin) of English and Music in Großostheim; Hösbach
      2012Second state exam for secondary school teaching (Realschule)
      2010 - 2012
      Teacher training (in Bavaria)
      2010Dr. phil. (Ph.D.) in TEFL, Julius-Maximilians-University Würzburg, Bildungsforschungspreis 2012
      2007 - 2010Ph.D. & lecturer at Julius-Maximilians-University Würzburg (sdw scholarship);
      Research visits: Chinese University of Hong Kong, University of Auckland
      2007First state exam, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg
      2002 - 2007Studies of English and Music, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg (sdw scholarship);
      Universitat Pompeu Fabra Barcelona (Erasmus);
      international certificate for TEFL at the Language House in Prague
      2001 European Baccalaureate, European School Culham (Oxfordshire)
      Contact

      Lehrstuhl für Fachdidaktik - Moderne Fremdsprachen mit Schwerpunkt Didaktik der englischen Sprache und Literatur
      Am Hubland
      97074 Würzburg

      Phone: +49 931 31-
      Email

      Find Contact

      Hubland Süd, Geb. PH1