piwik-script

Deutsch Intern
    English Teaching Methodology

    Summer

    Dr. Theresa Summer

    Englische Fachdidaktik
    Teilabordnung Realschule

    Room:
    5.U.9
    Office hours: by appointment

    E-Mil: theresa.summer@uni-wuerzburg.de

    • Pop culture in foreign language education
      • pop culture literacy in ELT
      • developing gender competence through pop culture artefacts
    • Critical pedagogies and taboo issues
      • learners‘ and university TEFL students‘ perspectives on taboo issues
      • approaches for integrating taboo issues in practice
    • Ecopedagogy and global education
      • global and digital competence development
      • ecomusicology applied to foreign language education
      • eco-songs
    • Grammar education
      • conceptual frameworks
      • integrating motion in grammar education
    • Multimodal literature
      • ELT practice and empirical investigations
      • lesson planning and materials/task development

    • Digital competence in a global world. In: Lütge, Christiane/Merse, Thorsten (eds.): Digital Teaching and Learning: Perspectives for English Language Education, Tübingen: Narr.
    • Applying Ecomusicology to foreign language education. Ecozon@ 21(1) [Special issue: Going Green in the English as a Foreign Language Classroom].
    • Making the case for eco-artefacts in English language education. In Claudia Deetjen & Christian Ludwig (Eds.). Developing Students‘ Critical Environmental Literacies in the ELT Classroom (pp. 165-182). Heidelberg: Winter.

    • AKED: Arbeitskreis der Englischdidaktikerinnen & -didaktiker an bayerischen Universitäten
    • Deutscher Anglistenverband
    • DGFF: Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung
    • E&M: Verband Englisch & Mehrsprachigkeit

    2021

    'Eco-songs in foreign language education.' In: Tegge, Friederike/Werner, Valentin (eds.): Pop Culture in Language Education: Theory, Research, Practice. London: Routledge, 136-150
     

    2020.

    'Grammar Education in the Global Village: A Guideline for Grammar Activity Design.' In: Ißler, Roland/Küchler, Uwe (eds.): Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education. Bonn: V&R unipress, 305-336

    (with Martin Bastkowski) 'Grammatik bewegungsreich vermitteln: Wie sich sprachliche Phänomene motivierend einführen lassen.' Englisch 5-10, 51, pp. 24-29

    Multimodal Literature in ELT: Theory and Practice. CLELEjournal 8(20), 2020, 52-73. (with Maria Eisenmann)

    'The Ingredients of a Good English Lesson: Was eine gute Englischstunde ausmacht und wie man sie plant.' Englisch 5-10 (Lessons to go), 50/2020, 30-33. (zusammen mit Martin Bastkowski, Claudia Brose, Margitta Kuty, Thomas Raith, Claudia Straeter-Lietz)

    "Teaching pop: Pop culture literacy im Englischunterricht". Englisch 5-10 (Pop culture), 49/2020, 28-31.

    2019

    "Romeo and Juliet goes pop: developing literature-related competences through illustrated texts, videos, and songs". In: Eisenmann, Maria (ed.): Teaching the Bard Today – Shakespeare-Didaktik in Forschung und Lehre. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2019, 163-187.

    "Integrating Authentic Texts from Pop Culture in EFL Education“. In: Summer, Theresa (ed.): Culture and Literature in EFL Education: Relating Theory to Practice. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2019, 149-175.

    2018

    "Fostering Gender Competence through Music Videos in Foreign Language Education“ Queer Beats: Gender and Literature in the EFL Classroom. Eds. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2018, pp. 39.66.

    "Localise the tenses! Zeitformen wiederholen und im Klassenzimmer verorten“ Englisch 5-10 “Lernstrategien“, vol. 44, 2018, pp. 4-7.

    "Let’s Write a New Hit! Einen eigenen pop song schreiben“ Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, vol. 152, 2018, pp. 12-19.

    "Pronunciation training: Effektive und kreative Ausspracheförderung im Englischunterricht“. Englisch 5-10 „Pronunciation”, 41/2018, 28-31.

    "An Analysis of Pop Songs for Teaching English as a Foreign Language: Bridging the Gap Between Corpus Analysis and Teaching Practice". In: Werner, Valentin (ed.): The Language of Pop Culture. New York: Routledge, 2018. 187-209.

    2017

    "Speak with me! Mit einfachen Strategien kommunikative Kompetenzen fördern". Englisch 5-10, 39/2017. 28-31.

    2016

    “Tasks und kompetenzorientierte Lernaufgaben: Theoretische Grundlagen und Konzeption für die Praxis”. English 5-10, 34/2016. 28-32.

    “Lehr-/Lernmaterialien und Medien zum Grammatiklernen" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 448-452.

    “Verfügen über sprachliche Mittel: Grammatik” Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 126 - 131.

    2015

    “Music and CLIL: Potentiale für inhaltsorientiertes Englischlernen mit Musik” English 5-10, 31/2015.  30-33.

    2013

    “Introduction: From Method to Postmethod”Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 1 - 14.

    “Oral Tests: Preparing and Testing Students” Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 415 - 428.

    2011

    “Many Kinds of Minds = Many Approaches? Individual Learner Differences and Task-based Language Teaching” Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstaett: Eichstaett Academic Press, 2011. 56 - 72.

    2010

    “Key Concept: Learner Autonomy”, Profil, 2, 2010, 7-10. [http://opus.bibliothek. uni-wuerzburg.de/volltexte/2010/4992/]

    “The Role of English Songs in Students’ Lives: A Survey Report”. Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von Audio-Literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2010: 317 - 329.

    2009

    “Teaching Grammar through Songs: Theoretical Claims and Practical Implications”. VIEWS (Vienna English Working Papers) 18/3, 2009. 225 - 227. [http://anglistik. univie.ac.at/views/]

    2020

    Englisch 5-10: "Pop Culture" (Heft 49, 2020)

    2018

    Englisch 5-10 "Pronunciation" (Heft 41, 2018)

    2016

     Englisch 5-10 "Celebrities" (Heft 34, 2016)

    'Mit bewegten Bildern Kreativität wecken: Abwechslungsreiche Anregungen für die Filmarbeit im Unterricht.' Englisch 5-10, 52/2020, p. 39.

    "Let’s play some games: Kommunikative Wortschatzspiele für den Englischunterricht". Englisch 5-10 (Pop culture), 49/2020, 3

    Review: Ahrens, Rüdiger, ed., The Construction of the Other in Early Modern Britain: Attraction, Rejection, Symbiosis, Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2013”, in: Renaissance Quarterly, 67/4, 2014, 1373-1375.

    Review: Delanoy, Werner and Laurenz Volkmann (eds.): Future Perspectives for English Language Teaching, Heidelberg: Winter, 2008“, in: Ahrens/Rüdiger, Antor/Heinz (eds.):  Anglistik: International Journal of English Studies, 21/2, 2010, 233-235.

    2020

    "Grammatik bewegungsreich vermitteln: Wie sich sprachliche Phänomene motivierend einführen lassen." Englisch 5-10, 51/2020, 24-29. (with Martin Bastkowski)

    "A druidess foretells the future: Bei einem Laufdiktat das will-future entdecken und neue Strukturen variantenreich trainieren." Englisch 5-10, 51/2020, 8-10.

    'Sorry, I left my book at home: Classroom phrases aus einem Hörtext erwerben, üben und sichern.' Englisch 5-10 (Lessons to go), 50/2020, 4-6.

    'What does Covid-19 really teach us?' Lerneinheit für die Klassen 9 und 10. Accessible online.

    "An App a Day: Edu-Apps ausprobieren und präsentieren". Englisch 5-10, 49/2020, 4-7.

    "So many things! Wortschatz zu everyday objects spielerisch trainieren". Englisch 5-10, 49/2020, 8-11.

    "Tough boys and weak girls? Anhand von Werbespots gender stereotypes kritisch hinterfragen". Englisch 5-10, 49/2020, 24-27.

    2019

    "A greener Christmas: Ein Video über nachhaltige Weihnachten drehen". Englisch 5-10, 48/2019, 12-15.

    Schulbuch Red Line 3 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett, 2019.

    Workbook Red Line 3 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett, 2019.

    2018

    "Let’s Write a New Hit! Einen eigenen Pop Song schreiben". Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 152/2018, 12-15 + materials.

    "The secret house party: Besonderheiten der englischen Aussprache erkennen und trainieren". Englisch 5-10 "Pronunciation", 41/2018, 12-15 + materials.

    "English around the world: Sprachvarianten erkennen und Englisch als Weltsprache erfahren", Englisch 5-10 "Pronunciation", 41/2018, 16-19 + materials. (with Elisabeth Chowanetz)

    Workbook Red Line 2 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett, 2018.

    2017

    "Intercultural encounters – Anhand von Lernaufgaben interkulturelle Kompetenzen zu den Themen Begrüßung, Essen und Umgangsformen im alltäglichen Leben entwickeln (Klasse 6/7)" RAAbits Englisch, Mai 2017.

    "Activities in NYC: Ein Video über New York sehen und verstehen". Englisch 5-10 "Discovering NYC" 38/2017, 4-7 + materials.

    2016

    "Holy Fudge and Fiddlesticks! Englische Schimpfwörter verstehen und kreativ umgehen". Englisch 5-10 "Life Skills", 36/2016, 14-17 + materials.

    "Music celebrities: einen Musikstar erraten und präsentieren". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 4-7 + materials.

    "Emma Watson: HeForShe Campaign – eine überzeugende Rede halten". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 20-23 + materials.

    "Für Zwischendurch: Celebrity quiz cards". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 36-37 + materials.

    "Let’s do magic! Einen Zaubertrick lesen, einüben und vorführen". Englisch 5-10 "Sachtexte verstehen", 33/2016, 4-7 + materials.

    2015

    "I wanna be the next superstar! – Mit superstar- und judges-Karten kommunikative Kompetenzen üben". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 36-39 + materials.

    "Talking about Music: Interactive Speaking Tests". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 32-35 + materials.

    "A blog post: Music stars: Getting to know Michael Jackson and Wolfgang Amadeus Mozart and training reading, speaking, and writing skills". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 12-15 + materials.

    "Shopping food at Camden Lock Market: Vokabular und chunks zum Thema take away food im interkulturellen Kontext kommunikativ anwenden", Englisch 5-10 "Wortschatz", 29/2015, 16-19 + materials.

    2014

    "Telling the time in English: Die Uhrzeiten benennen und in kommunikativen Situationen anwenden können". Englisch 5-10 "Numbers", 26/2014, 8-11 + materials.

    "Time to play UNO’clock: Mit einem Kartenspiel die Uhrzeiten festigen". Englisch 5-10 "Numbers", 26/2014, 36 + materials.

     

    Since 08/2016

    From 04/2018 - 07/2018

     

    Lecturer of TEFL at the Julius-Maximilians-University Würzburg (Teilabordnung)

    Parental leave, birth of a child

    01/2016 – 07/2016Parental leave, birth of a child
    2012 - 2015Teacher (Studienrätin) of English and Music in Großostheim; Hösbach
    2012Second state exam for secondary school teaching (Realschule)
    2010 - 2012
    Teacher training (in Bavaria)
    2010Dr. phil. (Ph.D.) in TEFL, Julius-Maximilians-University Würzburg, Bildungsforschungspreis 2012
    2007 - 2010Ph.D. & lecturer at Julius-Maximilians-University Würzburg (sdw scholarship);
    Research visits: Chinese University of Hong Kong, University of Auckland
    2007First state exam, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg
    2002 - 2007Studies of English and Music, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg (sdw scholarship);
    Universitat Pompeu Fabra Barcelona (Erasmus);
    international certificate for TEFL at the Language House in Prague
    2001 European Baccalaureate, European School Culham (Oxfordshire)