piwik-script

Deutsch Intern
    English Teaching Methodology

    Dr. Theresa Summer

    Englische Fachdidaktik
    Teilabordnung Realschule

    Room:
    5.U.9
    Office hours: by appointment

    E-Mil: theresa.summer@uni-wuerzburg.de

    • Popular culture in EFL education
    • Teaching methodology
    • Materials development and evaluation
    • Task-based/supported learning
    • Grammar teaching
    • Teaching English with new media/interactive boards

    • „Grammar Teaching in the Global Village: Get it Right!?“ Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education. Eds. Roland Ißler/Uwe Küchler, Wissenschaft und Lehrerbildung Bd. 3. (forthcoming)

    • Verband Englisch und Mehrsprachigkeit

      2019

      „Integrating Authentic Texts from Pop Culture in EFL Education“. In: Summer, Theresa (ed.): Culture and Literature in EFL Education: Relating Theory to Practice. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2019, 149-175.

      2018

      „Fostering Gender Competence through Music Videos in Foreign Language Education“ Queer Beats: Gender and Literature in the EFL Classroom. Eds. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2018, pp. 39.66.

      „Localise the tenses! Zeitformen wiederholen und im Klassenzimmer verorten“ Englisch 5-10 “Lernstrategien“, vol. 44, 2018, pp. 4-7.

      „Let’s Write a New Hit! Einen eigenen pop song schreiben“ Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, vol. 152, 2018, pp. 12-19.

      "Pronunciation training: Effektive und kreative Ausspracheförderung im Englischunterricht“. Englisch 5-10 „Pronunciation”, 41/2018, 28-31.

      "An Analysis of Pop Songs for Teaching English as a Foreign Language: Bridging the Gap Between Corpus Analysis and Teaching Practice". In: Werner, Valentin (ed.): The Language of Pop Culture. New York: Routledge, 2018. 187-209.

      2017

      "Speak with me! Mit einfachen Strategien kommunikative Kompetenzen fördern". Englisch 5-10, 39/2017. 28-31.

      2016

      “Tasks und kompetenzorientierte Lernaufgaben: Theoretische Grundlagen und Konzeption für die Praxis”. English 5-10, 34/2016. 28-32.

      “Lehr-/Lernmaterialien und Medien zum Grammatiklernen" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 448-452.

      “Verfügen über sprachliche Mittel: Grammatik” Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 126 - 131.

      2015

      “Music and CLIL: Potentiale für inhaltsorientiertes Englischlernen mit Musik” English 5-10, 31/2015.  30-33.

      2013

      “Introduction: From Method to Postmethod”Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 1 - 14.

      “Oral Tests: Preparing and Testing Students” Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 415 - 428.

      2011

      “Many Kinds of Minds = Many Approaches? Individual Learner Differences and Task-based Language Teaching” Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstaett: Eichstaett Academic Press, 2011. 56 - 72.

      2010

      “Key Concept: Learner Autonomy”, Profil, 2, 2010, 7-10. [http://opus.bibliothek. uni-wuerzburg.de/volltexte/2010/4992/]

      “The Role of English Songs in Students’ Lives: A Survey Report”. Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von Audio-Literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2010: 317 - 329.

      2009

      “Teaching Grammar through Songs: Theoretical Claims and Practical Implications”. VIEWS (Vienna English Working Papers) 18/3, 2009. 225 - 227. [http://anglistik. univie.ac.at/views/]

      2018

      Englisch 5-10 "Pronunciation" (Heft 41, 2018)

      2016

       Englisch 5-10 "Celebrities" (Heft 34, 2016)

      Review: Ahrens, Rüdiger, ed., The Construction of the Other in Early Modern Britain: Attraction, Rejection, Symbiosis, Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2013”, in: Renaissance Quarterly, 67/4, 2014, 1373-1375.

      Review: Delanoy, Werner and Laurenz Volkmann (eds.): Future Perspectives for English Language Teaching, Heidelberg: Winter, 2008“, in: Ahrens/Rüdiger, Antor/Heinz (eds.):  Anglistik: International Journal of English Studies, 21/2, 2010, 233-235.

      2019

      Schulbuch Red Line 3 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett, 2019.

      Workbook Red Line 3 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett, 2019.

      2018

      "Let’s Write a New Hit! Einen eigenen Pop Song schreiben". Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 152/2018 (forthcoming), 12-15 + materials.

      "The secret house party: Besonderheiten der englischen Aussprache erkennen und trainieren". Englisch 5-10 "Pronunciation", 41/2018, 12-15 + materials.

      "English around the world: Sprachvarianten erkennen und Englisch als Weltsprache erfahren", Englisch 5-10 "Pronunciation", 41/2018, 16-19 + materials. (with Elisabeth Chowanetz)

      Workbook Red Line 2 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett, 2018.

      2017

      "Intercultural encounters – Anhand von Lernaufgaben interkulturelle Kompetenzen zu den Themen Begrüßung, Essen und Umgangsformen im alltäglichen Leben entwickeln (Klasse 6/7)" RAAbits Englisch, Mai 2017.

      "Activities in NYC: Ein Video über New York sehen und verstehen". Englisch 5-10 "Discovering NYC" 38/2017, 4-7 + materials.

      2016

      "Holy Fudge and Fiddlesticks! Englische Schimpfwörter verstehen und kreativ umgehen". Englisch 5-10 "Life Skills", 36/2016, 14-17 + materials.

      "Music celebrities: einen Musikstar erraten und präsentieren". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 4-7 + materials.

      "Emma Watson: HeForShe Campaign – eine überzeugende Rede halten". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 20-23 + materials.

      "Für Zwischendurch: Celebrity quiz cards". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 36-37 + materials.

      "Let’s do magic! Einen Zaubertrick lesen, einüben und vorführen". Englisch 5-10 "Sachtexte verstehen", 33/2016, 4-7 + materials.

      2015

      "I wanna be the next superstar! – Mit superstar- und judges-Karten kommunikative Kompetenzen üben". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 36-39 + materials.

      "Talking about Music: Interactive Speaking Tests". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 32-35 + materials.

      "A blog post: Music stars: Getting to know Michael Jackson and Wolfgang Amadeus Mozart and training reading, speaking, and writing skills". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 12-15 + materials.

      "Shopping food at Camden Lock Market: Vokabular und chunks zum Thema take away food im interkulturellen Kontext kommunikativ anwenden", Englisch 5-10 "Wortschatz", 29/2015, 16-19 + materials.

      2014

      "Telling the time in English: Die Uhrzeiten benennen und in kommunikativen Situationen anwenden können". Englisch 5-10 "Numbers", 26/2014, 8-11 + materials.

      "Time to play UNO’clock: Mit einem Kartenspiel die Uhrzeiten festigen". Englisch 5-10 "Numbers", 26/2014, 36 + materials.

       

      Since 08/2016

      From 04/2018 - 07/2018

       

      Lecturer of TEFL at the Julius-Maximilians-University Würzburg (Teilabordnung)

      Parental leave, birth of a child

      01/2016 – 07/2016Parental leave, birth of a child
      2012 - 2015Teacher (Studienrätin) of English and Music in Großostheim; Hösbach
      2012Second state exam for secondary school teaching (Realschule)
      2010 - 2012
      Teacher training (in Bavaria)
      2010Dr. phil. (Ph.D.) in TEFL, Julius-Maximilians-University Würzburg, Bildungsforschungspreis 2012
      2007 - 2010Ph.D. & lecturer at Julius-Maximilians-University Würzburg (sdw scholarship);
      Research visits: Chinese University of Hong Kong, University of Auckland
      2007First state exam, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg
      2002 - 2007Studies of English and Music, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg (sdw scholarship);
      Universitat Pompeu Fabra Barcelona (Erasmus);
      international certificate for TEFL at the Language House in Prague
      2001 European Baccalaureate, European School Culham (Oxfordshire)