Deutsch Intern
    English Teaching Methodology

    Prof. Dr. Maria Eisenmann

    Englische Fachdidaktik
    Lehrstuhlinhaberin

    Room: 5.E.13
    Office hours: Tue 11-12
    (Next office hour Tuesday 24th October)

    Tel.: +49 (0)931 31-88529
    E-mail: maria.eisenmann@uni-wuerzburg.de

    Research and Teaching
    • Teaching literature
    • Inter- and transcultural learning
    • Media literacy
    • Differentiation in the foreign language classroom
    Memberships
    • DGFA (dt. Gesellschaft für Amerikastudien)
    • DGFF (dt. Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
    • Deutscher Anglistenverband
    • Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
    • DHV (Deutscher Hochschulverband)
    Books
    Learning with Literature in the EFL Classroom. (with Werner Delanoy and Frauke Matz) Frankfurt: Lang, 2015.
    Shakespeare in the EFL Classroom. (with Christiane Lütge) Heidelberg: Winter, 2014.
    Basic Issues in EFL Teaching and Learning. (with Theresa Summer) 2. Edition. Heidelberg: Winter, 2013.
    Medien und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht: Zwischen Autonomie, Kollaboration und Konstruktion. (with Margit Hempel and Christian Ludwig) Essen: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2013.
    Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht. (with Rüdiger Ahrens and Julia Hammer) Heidelberg: Winter, 2012.
    Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. (with Thomas Grimm) Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011.
    Differenzierung im Englischunterricht. Eichstätt: Eichstaett Academic Press, 2011.
    Teaching the New English Cultures and Literatures. (with Nancy Grimm and Laurenz Volkmann) Heidelberg: Winter, 2010.
    Ireland – Changes and Challenges. Paderborn: Schöningh, 2009.
    Classics of American Drama. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2008.
    Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. (with Rüdiger Ahrens and Matthias Merkl) Heidelberg: Winter, 2008.
    Das Amerikabild im Werk Edward Albees. Eine imagologisch-didaktische Analyse. Heidelberg: Winter, 2004. (Dissertation) [Abstract in Meyer, Paul Georg and Horst Weinstock: English and American Studies in German 2004. Summaries of Theses and Monographs. Tübingen: Max Niemeyer, 134-136]
    Contributions

    2016

    "Binnendifferenzierung" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: Francke UTB, 2016. 358-361.

    "Komplexe Kompetenzaufgaben 2.0 am Beispiel Roddy Doyles New Boy" (with Christian Ludwig) Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Ed. Carmen Becker/Gabrielle Blell/Andrea Rössler. Frankfurt: Lang, 2016. 89-108.

    "Kulturelles Sehverstehen am Beispiel der Cartoons in Sherman Alexies 'The Absolutely True Diary of a Part-time Indian'" Sehverstehen. Ed. Christine Michler/Daniel Reimann. Tübingen: Narr, 2016.396-409.

    2015

    "Crossovers – Postcolonial Literature and Transcultural Learning" Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015, 217-236.

    "Introduction: Learning with Literature in the EFL Classroom" (with Werner Delanoy and Frauke Matz) Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015, 7-15. 

    2014

    "A Chain of OthellosShakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014, 219-240.

    "Binnendifferenzierung im Englischunterricht – Chancen und Herausforderungen" Englisch lehren, lernen, erforschen. Ed. Wolfgang Gehring/Matthias Merkl. Oldenburg: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2014, 11-28.

    "Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Autonomy in Language Learning: Tools, Tasks and Environments. Ed. Jo Mynard/Christian Ludwig. Kent (UK): IATEFL, 2014, 27-41.

     "Preface" (with Christiane Lütge) Shakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014, 7-11.

     "Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes: Standards Versus Individualised Instruction?". IATEFL Young Learners and Teenagers SIG. C & TS. Ed. Niki Joseph/David Valente. Kent (UK): IATEFL, 2014, 27-28.

    2013

    "Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Medien und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht: Zwischen Autonomie, Kollaboration und Konstruktion. Ed. Maria Eisenmann/Margit Hempel/Christian Ludwig. Essen: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2013, 37-59.

    "Heterogeneity and Differentiation – Individualization in the EFL Classroom" Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 22013, 297-310.

    "Offene Formen der Leistungsmessung – Portfolios auch für schwächere Lerner" Praxis Fremdsprachenunterricht 3 (2013): 15-18.

    "Oral Exams: Preparing and Testing Students" (with Theresa Summer) Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 22013, 415-428.

    "Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes" Children’s Literature in Language Education
– from Picture Books to Young Adult Fiction. Ed. Janice Bland/Christiane Lütge. London/New York: Continuum, 2013, 173-182.

    "Shadows and Superheroes in 9/11 Graphic Novels" Teaching Comics in the English Language Classroom. Ed. Frank Eric Pointner/Christian Ludwig. Trier: WVT, 2013, 181-210. 

    2012

    "Leselust statt Lesefrust – Textarbeit in heterogenen Lerngruppen" Praxis Fremdsprachenunterricht 2 (2012): 13-16.

     "Promoting Learner Autonomy in Mixed-ability Classes by Using Webquests and Weblogs" (with Meike Strohn) Involving Language Learners: Success Stories and Constraints. Ed. Katja Heim/Bernd Rüschoff. Duisburg: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2012, 145-158.

    "Terror und Traumatisierung: Jonathan Safran Foers Roman Extremely Loud and Incredibly CloseAnglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven  für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012, 223-239.

     "Texte hörbar machen – Anregungen zur handlungsorientierten, produktiven Hörspielarbeit" Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht. Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen. Ed. Marcus Reinfried/Laurenz Volkmann. Frankfurt/M.: Lang, 2012, 155-170.

    "Vorwort: Anglophone Literaturdidaktik" (with Rüdiger Ahrens and Julia Hammer) Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012, I-VII. 

    2011

    "Bildungsstandards und Kompetenzorientierung versus Individualisierung und Differenzierung – ein Dilemma für den Fremdsprachenunterricht?" Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstätt: Eichstaett Academic Press, 2011, 13-32.

    "Differenzierung im Englischunterricht" Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011, 79-98.

    "Hörverstehen trainieren. Exemplarisch am Hörspiel The War of the WorldsPraxis Fremdsprachenunterricht 4 (2011): 13-16.

    "Intercultural Competences. Raising Cultural Awareness in University Literature Courses" Learning 9/11.Teaching for Key Competences in Literary and Cultural Studies. Ed. Irina Bauder-Begerow/Stefanie  Schäfer. Heidelberg: Winter, 2011, 123-150.

    "Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht – eine kritische Bilanz" (with Thomas Grimm) Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011, 241-247.

    2010

     "Die Funktion von bewegten Bildern für die Erschließung eines literarischen Textes: Shakespeares Komödie The Taming of the Shrew und die Film-Adaption 10 Things I Hate About YouBilder im Fremdsprachenunterricht: Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Ed. Carola Hecke/Carola Surkamp. Tübingen: Narr, 2010, 318-338.

    "Introduction: Teaching the New English Cultures and Literatures" (with Nancy Grimm and Laurenz Volkmann) Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010, vii-xiii.

      "in your head they are fighting"  – Anregungen zur Arbeit mit Musikvideoclips am Beispiel des Songs ZombieDer Einsatz von Musik und die Entwicklung von audio literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt/M.: Lang, 2010, 250-261.

    "Jane Harrison’s Stolen: Physical, Psychological and Sexual Abuse of Aboriginal Children in Australia" Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010, 125-138.

    2008

    "Den Terror hörbar machen. Das Drama One for the Road in ein Hörspiel umarbeiten" Der fremdsprachliche Unterricht 92 (2008): 35-39.

    "Förderung der Sprachproduktion. Aufgabenorientiertes Lernen und Lehren" Praxis Fremdsprachenunterricht 5 (2009): 4-8.

    "George Bernard Shaws Saint Joan und Bertolt Brechts Die heilige Johanna der Schlachthöfe – ein intertextuell-thematischer Vergleich" Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. Ed. Rüdiger Ahrens/Maria Eisenmann/Matthias Merkl. Heidelberg: Winter, 2008, 105-124.

    "Mündliche Präsentations-Prüfungen" Praxis Fremdsprachenunterricht 4 (2008): 26-30.

    "Teaching Plays by Using the Task-based Approach: Harold Pinter´s ´The Birthday Party´" Literatur an der Hochschule. Ed. Michael Meyer. Sonderheft von Literatur in Wissenschaft und Unterricht XLI 2/3 (2008): 119-130.

    2007

    "Mediale Zugänge zu Shakespeares Henry VFremdsprachenforschung heute. Interdisziplinäre Impulse, Methoden und Perspektiven. Ed. Sabine Doff/Torben Schmidt. Frankfurt/M.: Lang, 2007, 169-180.

    "Shakespeares Hamlet im Englischunterricht der gymnasialen Oberstufe" Scenario 1 (2007): 1-15. (ISSN 1649-8526)

    2006

    "Henry VShakespeare didaktisch II: Ausgewählte Dramen für den Unterricht. Ed. Roland Petersohn and Laurenz Volkmann. Tübingen: Stauffenburg, 2006, 135-154.

    2005

    "Das Amerikabild des Dramatikers Edward Albee: eine diachronisch-imagologische Analyse" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2  (2005): 99-121.

    "Edward Albee, Houston, in Interview with Maria Eisenmann, Würzburg" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2 (2005): 135-140.

    2004

    Das Amerikabild im Werk Edward Albees. Eine imagologisch-didaktische Analyse. Heidelberg: Winter, 2004. (Dissertation) [Abstract in Meyer, Paul Georg and Horst Weinstock: English and American Studies in German 2004. Summaries of Theses and Monographs. Tübingen: Max Niemeyer, 134-136]

    1999

    "Das Sokrates-Comenius-Projekt der Europäischen Gemeinschaft am Gymnasium Bad Kissingen" Jahresbericht des Jack-Steinberger-Gymnasiums Bad Kissingen (1999): 96-99.

    Edited volumes

    Series (peer reviewed) "Anglo-Amerikanische Studien/Anglo-American Studies" (with Rüdiger Ahrens and Laurenz Volkmann, seit 2013)  

    Reviews

    Children´s Literature and Learner Empowerment. Children and Teenagers in English Language Education. Janice Bland. Anglistik 26/1 (2015): 189-192.

    Englischunterricht. Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. Gerhard Bach/Johannes-Peter Timm (eds.). ZAA 62/1 (2014): 85-87.

    Englisch unterrichten: Grundlagen – Kompetenzen – Methoden. Engelbert Thaler (ed.). Anglistik 25/1 (2014): 227-228.

    Binnendifferenzierung. Teil 1: Didaktische Grundlagen und Forschungsergebnisse zur Binnendifferenzierung im Unterricht. Thorsten Bohl/Manfred Bönsch/Matthias Trautmann/Beate Wischer (eds.). Die Deutsche Schule (2012): 401-402.

    Binnendifferenzierung. Teil 2: Unterrichtsbeispiele für den binnendifferenzierten Unterricht. Manfred Bönsch/Klaus Moegling (eds.). Die Deutsche Schule (2012): 402-403.

    Methoden für einen kooperativen und individualisierenden Englischunterricht in den Klassen 5-12. Christin Grieser-Kindel, Roswitha Henseler and Stefan Möller. Praxis Fremdsprachenunterricht (2010): 19.

    Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht. Eine empirische Analyse lernprogrammgestützter Partnerarbeitsphasen. Torben Schmidt. Anglistik 20/2 (2009): 232-234.

    Teaching English Literature. Engelbert Thaler. Praxis Fremdsprachenunterricht 6, (2008): 67.

    Course Books

    Summit G8. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2010. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD)

    The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD – Edition for Bavaria)

    The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book Audio-CD, CD-ROM and DVD) – Edition for Lower Saxony)

    Curriculum Vitae
    Since 10/2015Professor of EFL Teaching at the Julius-Maximilians-University Würzburg
    04/2011 – 09/2015Professor of EFL Teaching in the Institute of Anglophone Studies at the University of Duisburg-Essen
    10/2008 – 03/2011Temporary Professor of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg
    09/2006 – 09/2008Assistant Professor (Akademische Rätin) of EFL Teaching at the University of Education in Freiburg
    09/2005-
    09/2006
    Part-time lecturer of English for Specific Purposes at the University of Applied Science Würzburg-Schweinfurt
    10/1999 – 09/2004Part-time lecturer of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Julius-Maximilians-University Würzburg
    06/2004Dr. phil. (PhD) in English (summa cum laude), Julius-Maximilians-University Würzburg (awarded by Unterfränkische Gedenkjahrstiftung für Wissenschaft)
    2004 – 2006Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Würzburg (Deutschhaus-Gymnasium)
    1994 – 2004Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Bad Kissingen (Jack-Steinberger-Gymnasium)
    1994Second State Exam for Secondary Teaching
    1992 – 1994In-school teacher training course (Referendariat): Wirsberg-Gymnasium in Würzburg and Simpert-Kraemer-Gymnasium in Krumbach (Bavaria)
    1991First State Exam, Julius-Maximilians-University Würzburg (English and German)
    1991M.A. in English and German, Julius-Maximilians-University Würzburg
    1987 – 1988Studies in English at the University in Newcastle upon Tyne/England
    1985-1991Studies in English and German, Julius-Maximilians-University Würzburg
    1985Abitur, Rhön-Gymnasium Bad Neustadt/Saale
    Contact

    Lehrstuhl für Fachdidaktik - Moderne Fremdsprachen mit Schwerpunkt Didaktik der englischen Sprache und Literatur
    Am Hubland
    97074 Würzburg

    Phone: +49 931 31-
    Email

    Find Contact

    Hubland Süd, Geb. PH1