piwik-script

Intern
Englische Fachdidaktik

Eisenmann

Prof. Dr. Maria Eisenmann

Englische Fachdidaktik
Lehrstuhlinhaberin

office: 5.E.13
office hours: Thursday 12:00 - 13:00

Office hours during the semester break: Please ask for an appointment

phone: +49 (0)931 31-88529

E-Mail: maria.eisenmann@uni-wuerzburg.de

  • Teaching literature
  • Inter- and transcultural learning
  • Media literacy
  • Differentiation in the foreign language classroom

  • DGFA (dt. Gesellschaft für Amerikastudien)
  • DGFF (dt. Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
  • Deutscher Anglistenverband
  • Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
  • DHV (Deutscher Hochschulverband)

2019

"Dramatische Texte im Literaturunterricht". Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literaturdidaktik. Ed. Christiane Lütge. Berlin: De Gruyter, 2019.

"Abiturstandards & gemeinsames Abitur ab 2017." (with Lars Hoffmann/Pauline Schröter/Engelbert Thaler) Sprachen lernen integriert - global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Jena, 27.-30. September 2017. Baltmannsweiler: Schneider, 2019, 461-463.

""To be or not to be digital" - Shakespeare 2.0." Culture and Literature in EFL Education. Ed. Theresa Summer. Berlin: Lang, 2019, 87-108. 

2018

"Introduction: Gender and Literature in the EFL classroom" (with Christian Ludwig) Queer Beats - Gender and Literature in the EFL classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Berlin: Lang, 2018, 17-38.

"Staging Gender - Playing with Identities and Role Stereotypes". Queer Beats - Gender and Literature in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Berlin: Lang, 2018, 109-132..

"The potential of Young Adult Dystopian Fiction". Tell freedom I said hello: Issues in Contemporary Young Adult Dystopian Fiction. Ed. Christian Ludwig/Nicole Maruo-Schröder. Heidelberg: Winter, 2018, 137-159.

„Brush up your Shakespeare - Tagung für Lehrende und Shakespeare-Freunde“ (with Vanessa Schormann) Shakespeare Jahrbuch. Ed. Sabine Schülting. Bochum: Kamp, 2018, 269-271.

"Adaptations, Creations and Transformations – Teaching Literature Today“ (with Gabriele Blell) Anglistentag Proceedings XXXIX (2017). Ed. Anne-Julia Zwierlein/Jochen Petzold/Katharina  Boehm /Martin Decker. Trier: WVT, 2018, 295-298.

"The Bard Goes Pop - Shakespeare in der Musik" Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch 3 (2018): 7-10.

"If Music Be the Food of Love, Play on..." Singer-Songwriters - Music and Poetry in Language Teaching. Ed. Engelbert Thaler. Tübingen: Francke UTB, 2018. 83-98.

"Introduction: Multimodality and Multiliteracies" (with Michael Meyer). Teaching Multimodality and Multiliteracy. Theme Issue of Anglisitik 1. Ed. Maria Eisenmann/Michael Meyer. Heidelberg: Winter, 2018, 5-23.

"Differentiation and Individualisation through Digital Media" Collaborative Language Learning and New Media: Insights Into an Evolving Field. Ed. Kris Van de Poel/Christian Ludwig. Frankfurt: Lang, 2018, 73-86.  

2017

"Differenzierung und Individualisierung mit Web 2.0 Tools" Heterogenität und Diversität im Englischunterricht – fachdidaktische Perspektiven. Ed. Solveig Chilla/Karin Vogt. Frankfurt: Lang, 2017, 155-178.

Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2017³.

"Heterogeneity and Differentiation – Individualization in the EFL Classroom" Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 32017, 297-310.

2016

"Binnendifferenzierung" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: Francke UTB, 2016. 358-361.

"Komplexe Kompetenzaufgaben 2.0 am Beispiel Roddy Doyles New Boy" (with Christian Ludwig) Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Ed. Carmen Becker/Gabrielle Blell/Andrea Rössler. Frankfurt: Lang, 2016. 89-108.

"Kulturelles Sehverstehen am Beispiel der Cartoons in Sherman Alexies 'The Absolutely True Diary of a Part-time Indian'" Sehverstehen. Ed. Christine Michler/Daniel Reimann. Tübingen: Narr, 2016.396-409.

„Macht, Intrigen, Krisen und Skandale - the Bard will Teach you“ (with Vanessa Schormann) Shakespeare Jahrbuch. Ed. Sabine Schülting  . Bochum: Kamp, 2016, 275-278.

2015

"Crossovers – Postcolonial Literature and Transcultural Learning" Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015, 217-236.

"Introduction: Learning with Literature in the EFL Classroom" (with Werner Delanoy and Frauke Matz) Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015, 7-15. 

2014

"A Chain of OthellosShakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014, 219-240.

"Binnendifferenzierung im Englischunterricht – Chancen und Herausforderungen" Englisch lehren, lernen, erforschen. Ed. Wolfgang Gehring/Matthias Merkl. Oldenburg: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2014, 11-28.

"Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Autonomy in Language Learning: Tools, Tasks and Environments. Ed. Jo Mynard/Christian Ludwig. Kent (UK): IATEFL, 2014, 27-41.

 "Preface" (with Christiane Lütge) Shakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014, 7-11.

 "Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes: Standards Versus Individualised Instruction?". IATEFL Young Learners and Teenagers SIG. C & TS. Ed. Niki Joseph/David Valente. Kent (UK): IATEFL, 2014, 27-28.

2013

"Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Medien und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht: Zwischen Autonomie, Kollaboration und Konstruktion. Ed. Maria Eisenmann/Margit Hempel/Christian Ludwig. Essen: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2013, 37-59.

"Offene Formen der Leistungsmessung – Portfolios auch für schwächere Lerner" Praxis Fremdsprachenunterricht 3 (2013): 15-18.

"Oral Exams: Preparing and Testing Students" (with Theresa Summer) Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 22013, 415-428.

"Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes" Children’s Literature in Language Education
– from Picture Books to Young Adult Fiction. Ed. Janice Bland/Christiane Lütge. London/New York: Continuum, 2013, 173-182.

"Shadows and Superheroes in 9/11 Graphic Novels" Teaching Comics in the English Language Classroom. Ed. Frank Eric Pointner/Christian Ludwig. Trier: WVT, 2013, 181-210. 

2012

"Leselust statt Lesefrust – Textarbeit in heterogenen Lerngruppen" Praxis Fremdsprachenunterricht 2 (2012): 13-16.

 "Promoting Learner Autonomy in Mixed-ability Classes by Using Webquests and Weblogs" (with Meike Strohn) Involving Language Learners: Success Stories and Constraints. Ed. Katja Heim/Bernd Rüschoff. Duisburg: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2012, 145-158.

"Terror und Traumatisierung: Jonathan Safran Foers Roman Extremely Loud and Incredibly CloseAnglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven  für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012, 223-239.

 "Texte hörbar machen – Anregungen zur handlungsorientierten, produktiven Hörspielarbeit" Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht. Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen. Ed. Marcus Reinfried/Laurenz Volkmann. Frankfurt/M.: Lang, 2012, 155-170.

"Vorwort: Anglophone Literaturdidaktik" (with Rüdiger Ahrens and Julia Hammer) Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012, I-VII. 

2011

"Bildungsstandards und Kompetenzorientierung versus Individualisierung und Differenzierung – ein Dilemma für den Fremdsprachenunterricht?" Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstätt: Eichstaett Academic Press, 2011, 13-32.

"Differenzierung im Englischunterricht" Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011, 79-98.

"Hörverstehen trainieren. Exemplarisch am Hörspiel The War of the WorldsPraxis Fremdsprachenunterricht 4 (2011): 13-16.

"Intercultural Competences. Raising Cultural Awareness in University Literature Courses" Learning 9/11.Teaching for Key Competences in Literary and Cultural Studies. Ed. Irina Bauder-Begerow/Stefanie  Schäfer. Heidelberg: Winter, 2011, 123-150.

"Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht – eine kritische Bilanz" (with Thomas Grimm) Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011, 241-247.

2010

 "Die Funktion von bewegten Bildern für die Erschließung eines literarischen Textes: Shakespeares Komödie The Taming of the Shrew und die Film-Adaption 10 Things I Hate About YouBilder im Fremdsprachenunterricht: Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Ed. Carola Hecke/Carola Surkamp. Tübingen: Narr, 2010, 318-338.

"Introduction: Teaching the New English Cultures and Literatures" (with Nancy Grimm and Laurenz Volkmann) Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010, vii-xiii.

  "in your head they are fighting"  – Anregungen zur Arbeit mit Musikvideoclips am Beispiel des Songs ZombieDer Einsatz von Musik und die Entwicklung von audio literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt/M.: Lang, 2010, 250-261.

"Jane Harrison’s Stolen: Physical, Psychological and Sexual Abuse of Aboriginal Children in Australia" Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010, 125-138.

2008

"Den Terror hörbar machen. Das Drama One for the Road in ein Hörspiel umarbeiten" Der fremdsprachliche Unterricht 92 (2008): 35-39.

"Förderung der Sprachproduktion. Aufgabenorientiertes Lernen und Lehren" Praxis Fremdsprachenunterricht 5 (2009): 4-8.

"George Bernard Shaws Saint Joan und Bertolt Brechts Die heilige Johanna der Schlachthöfe – ein intertextuell-thematischer Vergleich" Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. Ed. Rüdiger Ahrens/Maria Eisenmann/Matthias Merkl. Heidelberg: Winter, 2008, 105-124.

"Mündliche Präsentations-Prüfungen" Praxis Fremdsprachenunterricht 4 (2008): 26-30.

"Teaching Plays by Using the Task-based Approach: Harold Pinter´s ´The Birthday Party´" Literatur an der Hochschule. Ed. Michael Meyer. Sonderheft von Literatur in Wissenschaft und Unterricht XLI 2/3 (2008): 119-130.

2007

"Mediale Zugänge zu Shakespeares Henry VFremdsprachenforschung heute. Interdisziplinäre Impulse, Methoden und Perspektiven. Ed. Sabine Doff/Torben Schmidt. Frankfurt/M.: Lang, 2007, 169-180.

"Shakespeares Hamlet im Englischunterricht der gymnasialen Oberstufe" Scenario 1 (2007): 1-15. (ISSN 1649-8526)

2006

"Henry VShakespeare didaktisch II: Ausgewählte Dramen für den Unterricht. Ed. Roland Petersohn and Laurenz Volkmann. Tübingen: Stauffenburg, 2006, 135-154.

2005

"Das Amerikabild des Dramatikers Edward Albee: eine diachronisch-imagologische Analyse" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2  (2005): 99-121.

"Edward Albee, Houston, in Interview with Maria Eisenmann, Würzburg" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2 (2005): 135-140.

2004

Das Amerikabild im Werk Edward Albees. Eine imagologisch-didaktische Analyse. Heidelberg: Winter, 2004. (Dissertation) [Abstract in Meyer, Paul Georg and Horst Weinstock: English and American Studies in German 2004. Summaries of Theses and Monographs. Tübingen: Max Niemeyer, 134-136]

1999

"Das Sokrates-Comenius-Projekt der Europäischen Gemeinschaft am Gymnasium Bad Kissingen" Jahresbericht des Jack-Steinberger-Gymnasiums Bad Kissingen (1999): 96-99.

Edited volumes

Series (peer reviewed) "Anglo-Amerikanische Studien/Anglo-American Studies" (with Rüdiger Ahrens and Laurenz Volkmann, seit 2013)  

Reviews

Using Literature in English Language Education. Challenging Reading for 8-18 Year Olds. Janice Bland. CLELE Journal 6/2 (2018): http://clelejournal.org.

Children´s Literature and Learner Empowerment. Children and Teenagers in English Language Education. Janice Bland. Anglistik 26/1 (2015): 189-192.

Englischunterricht. Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. Gerhard Bach/Johannes-Peter Timm (eds.). ZAA 62/1 (2014): 85-87.

Englisch unterrichten: Grundlagen – Kompetenzen – Methoden. Engelbert Thaler (ed.). Anglistik 25/1 (2014): 227-228.

Binnendifferenzierung. Teil 1: Didaktische Grundlagen und Forschungsergebnisse zur Binnendifferenzierung im Unterricht. Thorsten Bohl/Manfred Bönsch/Matthias Trautmann/Beate Wischer (eds.). Die Deutsche Schule (2012): 401-402.

Binnendifferenzierung. Teil 2: Unterrichtsbeispiele für den binnendifferenzierten Unterricht. Manfred Bönsch/Klaus Moegling (eds.). Die Deutsche Schule (2012): 402-403.

Methoden für einen kooperativen und individualisierenden Englischunterricht in den Klassen 5-12. Christin Grieser-Kindel, Roswitha Henseler and Stefan Möller. Praxis Fremdsprachenunterricht (2010): 19.

Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht. Eine empirische Analyse lernprogrammgestützter Partnerarbeitsphasen. Torben Schmidt. Anglistik 20/2 (2009): 232-234.

Teaching English Literature. Engelbert Thaler. Praxis Fremdsprachenunterricht 6, (2008): 67.

Course Books

Summit G8. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2010. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD)

The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD – Edition for Bavaria)

The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book Audio-CD, CD-ROM and DVD) – Edition for Lower Saxony)

Since 10/2015Professor of EFL Teaching at the Julius-Maximilians-University Würzburg
04/2011 – 09/2015Professor of EFL Teaching in the Institute of Anglophone Studies at the University of Duisburg-Essen
10/2008 – 03/2011Temporary Professor of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg
09/2006 – 09/2008Assistant Professor (Akademische Rätin) of EFL Teaching at the University of Education in Freiburg
09/2005-
09/2006
Part-time lecturer of English for Specific Purposes at the University of Applied Science Würzburg-Schweinfurt
10/1999 – 09/2004Part-time lecturer of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Julius-Maximilians-University Würzburg
06/2004Dr. phil. (PhD) in English (summa cum laude), Julius-Maximilians-University Würzburg (awarded by Unterfränkische Gedenkjahrstiftung für Wissenschaft)
2004 – 2006Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Würzburg (Deutschhaus-Gymnasium)
1994 – 2004Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Bad Kissingen (Jack-Steinberger-Gymnasium)
1994Second State Exam for Secondary Teaching
1992 – 1994In-school teacher training course (Referendariat): Wirsberg-Gymnasium in Würzburg and Simpert-Kraemer-Gymnasium in Krumbach (Bavaria)
1991First State Exam, Julius-Maximilians-University Würzburg (English and German)
1991M.A. in English and German, Julius-Maximilians-University Würzburg
1987 – 1988Studies in English at the University in Newcastle upon Tyne/England
1985-1991Studies in English and German, Julius-Maximilians-University Würzburg
1985Abitur, Rhön-Gymnasium Bad Neustadt/Saale