piwik-script

Intern
    Englische Fachdidaktik

    Dr. Theresa Summer

    Englische Fachdidaktik
    Teilabordnung Realschule

    Room:
    5.U.9
    Office hours: by appointment

    E-Mil: theresa.summer@uni-wuerzburg.de

    Research and Teaching
    • Teaching methodology
    • Materials development and evaluation
    • Task-based/supported learning
    • Grammar teaching
    • Music and popular culture in the EFL classroom
    • Teaching English with new media/interactive boards
    Forthcoming publications

    Pronunciation. Englisch 5-10 (2018). Friedrich Verlag. 

    Intercultural encounters: interkulturelle Kompetenzen zu den Themen Begrüßung, Essen und Umgangsformen im alltäglichen Leben entwickeln. RAAbits Englisch.

    Workbook Red Line 2 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett.

    “An Analysis of Pop Songs for Teaching English as a Foreign Language" The Language of Pop Culture. Ed. Valentin Werner. New York: Routledge.

    “Grammar Teaching in the Global Village: Get it Right!? ” Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education, Wissenschaft und Lehrerbildung Bd. 3. Ed. Roland Ißler/Uwe Küchler.

    Memberships
      Books
      Basic Issues in EFL Teaching and Learning. (with Maria Eisenmann) 2. Edition. Heidelberg: Winter, 2013.
      An Evaluation of Methodological Options for Grammar Instruction in EFL Textbooks: Are Methods Dead?, Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2011. (Dissertation)
      Contributions

      2016

      “Tasks und kompetenzorientierte Lernaufgaben: Theoretische Grundlagen und Konzeption für die Praxis”. English 5-10, 34/2016. 28-32.

      “Lehr-/Lernmaterialien und Medien zum Grammatiklernen" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 448-452.

      “Verfügen über sprachliche Mittel: Grammatik” Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 126 - 131.

      2015

      “Music and CLIL: Potentiale für inhaltsorientiertes Englischlernen mit Musik” English 5-10, 31/2015.  30-33.

      2013

      “Introduction: From Method to Postmethod”Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 1 - 14.

      “Oral Tests: Preparing and Testing Students” Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 415 - 428.

      2011

      “Many Kinds of Minds = Many Approaches? Individual Learner Differences and Task-based Language Teaching” Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstaett: Eichstaett Academic Press, 2011. 56 - 72.

      2010

      “Key Concept: Learner Autonomy”, Profil, 2, 2010, 7-10. [http://opus.bibliothek. uni-wuerzburg.de/volltexte/2010/4992/]

      “The Role of English Songs in Students’ Lives: A Survey Report”. Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von Audio-Literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2010: 317 - 329.

      2009

      “Teaching Grammar through Songs: Theoretical Claims and Practical Implications”. VIEWS (Vienna English Working Papers) 18/3, 2009. 225 - 227. [http://anglistik. univie.ac.at/views/]

       

      Reviews

      “Review: Ahrens, Rüdiger, ed., The Construction of the Other in Early Modern Britain: Attraction, Rejection, Symbiosis, Heidelberg: Winter, 2013” Renaissance Quarterly 67/4 (2014): 1373-1375.

      “Review: Delanoy, Werner and Laurenz Volkmann (eds.): Future Perspectives for English Language Teaching, Heidelberg: Winter, 2008”, in: Ahrens, Rüdiger/Antor, Heinz (eds.): Anglistik: International Journal of English Studies 21/2 (2010):233 - 235.

      Edited journals

      Celebrities and Tasks. Englisch 5-10 (34, 2016). Friedrich Verlag.

      Teaching manuals

      Life Skills. English 5-10. 36/2016:
      - Holy Fudge and Fiddlesticks! Englische Schimpfwörter verstehen und kreativ umgehen: 14 - 17 (+ materials)

      Celebrities & Tasks. English 5-10. 34/2016:
      - “Music celebrities: einen Musikstar erraten und präsentieren”: 4 - 7 (+ materials)
      - “Emma Watson: HeForShe Campaign – eine überzeugende Rede halten”: 20 - 23 (+ materials)
      - „Für Zwischendurch: Celebrity quiz cards”: 36 - 37 (+ materials)

      Sachtexte verstehen. English 5-10. 33/2016:
      - “Let’s do magic! Einen Zaubertrick lesen, einüben und vorführen”: 4 - 7 (+ materials)

      Mit Musik lernen. English 5-10. 31/2015:
      - “I wanna be the next superstar! – Mit superstar- und judges-Karten kommunikative Kompetenzen üben”: 36 - 39
      - “Talking about Music: Interactive Speaking Tests”: 32 - 35
      - “A blog post: Music stars: Getting to know Michael Jackson and Wolfgang Amadeus Mozart and training reading, speaking, and writing skills”: 12 - 15

      Wortschatz. English 5-10. 29/2015:
      - “Shopping food at Camden Lock Market: Vokabular und chunks zum Thema take away food im interkulturellen Kontext kommunikativ anwenden”: 16 - 19 (+ materials)

      Numbers. English 5-10. 26/2014:
      - “Telling the time in English: Die Uhrzeiten benennen und in kommunikativen Situationen anwenden können”: 8 - 11 (+ materials)
      - “Time to play UNO’clock: Mit einem Kartenspiel die Uhrzeiten festigen”: 36 (+ materials)

      Curriculum vitae
      Since 08/2016Lecturer of TEFL at the Julius-Maximilians-University Würzburg (Teilabordnung)
      01/2016 – 07/2016Parental leave, birth of a daughter 
      2012 - 2015Teacher (Studienrätin) of English and Music in Großostheim; Hösbach
      2012Second state exam for secondary school teaching (Realschule)
      2010 - 2012
      Teacher training (in Bavaria)
      2010Dr. phil. (Ph.D.) in TEFL, Julius-Maximilians-University Würzburg, Bildungsforschungspreis 2012
      2007 - 2010Ph.D. & lecturer at Julius-Maximilians-University Würzburg (sdw scholarship);
      Research visits: Chinese University of Hong Kong, University of Auckland
      2007First state exam, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg
      2002 - 2007Studies of English and Music, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg (sdw scholarship);
      Universitat Pompeu Fabra Barcelona (Erasmus);
      international certificate for TEFL at the Language House in Prague
      2001 European Baccalaureate, European School Culham (Oxfordshire)

      Hinweis zum Datenschutz

      Mit 'OK' verlassen Sie die Seiten der Universität Würzburg und werden zu Facebook weitergeleitet. Informationen zu den dort erfassten Daten und deren Verarbeitung finden Sie in deren Datenschutzerklärung.

      Hinweis zum Datenschutz

      Mit 'OK' verlassen Sie die Seiten der Universität Würzburg und werden zu Twitter weitergeleitet. Informationen zu den dort erfassten Daten und deren Verarbeitung finden Sie in deren Datenschutzerklärung.

      Kontakt

      Lehrstuhl für Fachdidaktik - Moderne Fremdsprachen mit Schwerpunkt Didaktik der englischen Sprache und Literatur
      Am Hubland
      97074 Würzburg

      Tel.: +49 931 31-
      E-Mail

      Suche Ansprechpartner

      Hubland Süd, Geb. PH1