piwik-script

Intern
    Englische Fachdidaktik

    Dr. Theresa Summer

    Englische Fachdidaktik
    Teilabordnung Realschule

    Room:
    5.U.9
    Office hours: by appointment

    E-Mil: theresa.summer@uni-wuerzburg.de

    Research and Teaching
    • Popular culture in EFL education
    • Teaching methodology
    • Materials development and evaluation
    • Task-based/supported learning
    • Grammar teaching
    • Teaching English with new media/interactive boards
    Forthcoming publications
    • "Let’s Write a New Hit! Einen eigenen Pop Song schreiben". Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 152/2018 (forthcoming), 12-15 + materials.
    • "Fostering Gender Competence through Music Videos in Foreign Language Education". In: Eisenmann, Maria/ Ludwig, Christian (eds.): Queer Beats: Gender and Literature in the EFL Classroom. Frankfurt am Main: Peter Lang (forthcoming).
    Memberships
      Books
      Basic Issues in EFL Teaching and Learning. (with Maria Eisenmann) 2. Edition. Heidelberg: Winter, 2013.
      An Evaluation of Methodological Options for Grammar Instruction in EFL Textbooks: Are Methods Dead?, Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2011. (Dissertation)
      Contributions

      2018

      "Pronunciation training: Effektive und kreative Ausspracheförderung im Englischunterricht“. Englisch 5-10 „Pronunciation”, 41/2018, 28-31.

      Workbook Red Line 2 Bayern (Mitarbeit als Autorin), Stuttgart: Klett

      "An Analysis of Pop Songs for Teaching English as a Foreign Language: Bridging the Gap Between Corpus Analysis and Teaching Practice". In: Werner, Valentin (ed.): The Language of Pop Culture. New York: Routledge, 2018. 187-209.

      2017

      "Speak with me! Mit einfachen Strategien kommunikative Kompetenzen fördern". Englisch 5-10, 39/2017. 28-31.

      2016

      “Tasks und kompetenzorientierte Lernaufgaben: Theoretische Grundlagen und Konzeption für die Praxis”. English 5-10, 34/2016. 28-32.

      “Lehr-/Lernmaterialien und Medien zum Grammatiklernen" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 448-452.

      “Verfügen über sprachliche Mittel: Grammatik” Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke, 2016. 126 - 131.

      2015

      “Music and CLIL: Potentiale für inhaltsorientiertes Englischlernen mit Musik” English 5-10, 31/2015.  30-33.

      2013

      “Introduction: From Method to Postmethod”Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 1 - 14.

      “Oral Tests: Preparing and Testing Students” Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann, Maria/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2012/²2013. 415 - 428.

      2011

      “Many Kinds of Minds = Many Approaches? Individual Learner Differences and Task-based Language Teaching” Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstaett: Eichstaett Academic Press, 2011. 56 - 72.

      2010

      “Key Concept: Learner Autonomy”, Profil, 2, 2010, 7-10. [http://opus.bibliothek. uni-wuerzburg.de/volltexte/2010/4992/]

      “The Role of English Songs in Students’ Lives: A Survey Report”. Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von Audio-Literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2010: 317 - 329.

      2009

      “Teaching Grammar through Songs: Theoretical Claims and Practical Implications”. VIEWS (Vienna English Working Papers) 18/3, 2009. 225 - 227. [http://anglistik. univie.ac.at/views/]

      Edited journals

      Celebrities and Tasks. Englisch 5-10 (34, 2016). Friedrich Verlag.

      Reviews

      Review: Ahrens, Rüdiger, ed., The Construction of the Other in Early Modern Britain: Attraction, Rejection, Symbiosis, Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2013”, in: Renaissance Quarterly, 67/4, 2014, 1373-1375.

      Review: Delanoy, Werner and Laurenz Volkmann (eds.): Future Perspectives for English Language Teaching, Heidelberg: Winter, 2008“, in: Ahrens/Rüdiger, Antor/Heinz (eds.):  Anglistik: International Journal of English Studies, 21/2, 2010, 233-235.

      Teaching Materials

      2018

      "The secret house party: Besonderheiten der englischen Aussprache erkennen und trainieren". Englisch 5-10 "Pronunciation", 41/2018, 12-15 + materials.

      "English around the world: Sprachvarianten erkennen und Englisch als Weltsprache erfahren", Englisch 5-10 "Pronunciation", 41/2018, 16-19 + materials. (with Elisabeth Chowanetz)

      2017

      "Intercultural encounters – Anhand von Lernaufgaben interkulturelle Kompetenzen zu den Themen Begrüßung, Essen und Umgangsformen im alltäglichen Leben entwickeln (Klasse 6/7)" RAAbits Englisch, Mai 2017.

      "Activities in NYC: Ein Video über New York sehen und verstehen". Englisch 5-10 "Discovering NYC" 38/2017, 4-7 + materials.

      2016

      "Holy Fudge and Fiddlesticks! Englische Schimpfwörter verstehen und kreativ umgehen". Englisch 5-10 "Life Skills", 36/2016, 14-17 + materials.

      "Music celebrities: einen Musikstar erraten und präsentieren". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 4-7 + materials.

      "Emma Watson: HeForShe Campaign – eine überzeugende Rede halten". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 20-23 + materials.

      "Für Zwischendurch: Celebrity quiz cards". Englisch 5-10 "Celebrities", 34/2016, 36-37 + materials.

      "Let’s do magic! Einen Zaubertrick lesen, einüben und vorführen". Englisch 5-10 "Sachtexte verstehen", 33/2016, 4-7 + materials.

      2015

      "I wanna be the next superstar! – Mit superstar- und judges-Karten kommunikative Kompetenzen üben". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 36-39 + materials.

      "Talking about Music: Interactive Speaking Tests". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 32-35 + materials.

      "A blog post: Music stars: Getting to know Michael Jackson and Wolfgang Amadeus Mozart and training reading, speaking, and writing skills". Englisch 5-10 "Mit Musik lernen", 31/2015, 12-15 + materials.

      "Shopping food at Camden Lock Market: Vokabular und chunks zum Thema take away food im interkulturellen Kontext kommunikativ anwenden", Englisch 5-10 "Wortschatz", 29/2015, 16-19 + materials.

      2014

      "Telling the time in English: Die Uhrzeiten benennen und in kommunikativen Situationen anwenden können". Englisch 5-10 "Numbers", 26/2014, 8-11 + materials.

      "Time to play UNO’clock: Mit einem Kartenspiel die Uhrzeiten festigen". Englisch 5-10 "Numbers", 26/2014, 36 + materials.

      Curriculum vitae
      From 03/2018Parental leave

      Since 08/2016

      Lecturer of TEFL at the Julius-Maximilians-University Würzburg (Teilabordnung)
      01/2016 – 07/2016Parental leave, birth of a daughter 
      2012 - 2015Teacher (Studienrätin) of English and Music in Großostheim; Hösbach
      2012Second state exam for secondary school teaching (Realschule)
      2010 - 2012
      Teacher training (in Bavaria)
      2010Dr. phil. (Ph.D.) in TEFL, Julius-Maximilians-University Würzburg, Bildungsforschungspreis 2012
      2007 - 2010Ph.D. & lecturer at Julius-Maximilians-University Würzburg (sdw scholarship);
      Research visits: Chinese University of Hong Kong, University of Auckland
      2007First state exam, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg
      2002 - 2007Studies of English and Music, Julius-Maximilians-University Würzburg & Hochschule für Musik Würzburg (sdw scholarship);
      Universitat Pompeu Fabra Barcelona (Erasmus);
      international certificate for TEFL at the Language House in Prague
      2001 European Baccalaureate, European School Culham (Oxfordshire)

      Hinweis zum Datenschutz

      Mit 'OK' verlassen Sie die Seiten der Universität Würzburg und werden zu Facebook weitergeleitet. Informationen zu den dort erfassten Daten und deren Verarbeitung finden Sie in deren Datenschutzerklärung.

      Hinweis zum Datenschutz

      Mit 'OK' verlassen Sie die Seiten der Universität Würzburg und werden zu Twitter weitergeleitet. Informationen zu den dort erfassten Daten und deren Verarbeitung finden Sie in deren Datenschutzerklärung.

      Kontakt

      Lehrstuhl für Fachdidaktik - Moderne Fremdsprachen mit Schwerpunkt Didaktik der englischen Sprache und Literatur
      Am Hubland
      97074 Würzburg

      Tel.: +49 931 31-85409
      E-Mail

      Suche Ansprechpartner

      Hubland Süd, Geb. PH1